mÄndag 3 augusti 2015

Verandan

👍Nu Ă€r verandan pĂ„börjad. Jag har rensat bort allt ogrĂ€s och lagt markduk idag. 
Hann stöka ner ordentligt och pĂ„börja ramen till golvet. 

Smultronen som vĂ€xer vid grunden fĂ„r flytta till rabatten. 






Den gamla fula trappen mĂ„ste bort för att    altanen ska fĂ„ plats. 


Bort med knutbrĂ€dor och fönsterfoder. 


Ramen vĂ€xer fram 


Ramen Ă€r extremt stabil byggd av 45/145 cc 60. FĂ€st i vĂ€ggen och stöttor pĂ„ stenplattor. 


15 kvm trall pĂ„ gĂ„ng. 


Altan fĂ€rdig :) men tyvĂ€rr Ă€r dörren sned sĂ„ jag mĂ„ste kapa i nederkant för att kunna öppna helt. Men det ska bli en ny högerhĂ€ngd dörr sedan sĂ„ det gör inte sĂ„ mycket. 


Efter nĂ„gra dagars vila Ă€r jag taggad för att dra igĂ„ng vĂ€ggarna. Fast lĂ„dorna under taksponten mĂ„ste bort först och dom sitter som berg :( 


TyvĂ€rr fick inte alla fem fönster plats om jag satte dom mellan reglarna.. SĂ„ dom fĂ„r ligga utanför regelverket. Mycket tanketid gĂ„r Ă„t till hur jag ska lösa det för det ska gĂ„ ! Vill verkligen ha in alla fönster lĂ€ngs lĂ„ngsidan. Det blir till att kapa och klyva lĂ€kt i olika tjocklekar för att sĂ€tta fast och rama in fönstren samt fĂ„ fĂ€ste till panelen under fönstren. 




Kan inte lĂ„ta bli att fundera pĂ„ vem som byggde fönstren för hundra Ă„r sedan. Tror jag ser honom framför mig. Funderar ocksĂ„ pĂ„ om nĂ„got barnbarnsbarn kommer mĂ„la och kitta om dom om hundra Ă„r och tĂ€nka pĂ„ mig nĂ€r jag byggde verandan och kittade om fönstren. 


Taket Àr uppe yeeey


Paus för lite bad och lek




Hittade en sjĂ€lvutlösare :) 
Skruvar panel



HĂ€rlig morgon bĂ€st att mĂ„la innan solen steker pĂ„ 


Skruva locklÀkt


Idag hann jag sÀtta dörrfoder och mÄla dem. Det blev ett lyft

Gaveln pĂ„ verandan. NĂ€sta Ă„r ska jag göra en trappa och altan med vindskydd pĂ„ sidan. 


SĂ„ gott som fĂ€rdigt. Lite mĂ„lning kvar 😃
































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar