torsdag 17 juli 2014

Betongformar

Äntligen fick jag lite tid över till att gjuta i mina betongformar som ska bli markplattor. Jag har två formar och det går åt en säck finbetong till dessa. 


Mönstret är gjort av en dörrmatta i gummi, jag har en till varje form med olika mönster. Ramen på lådan går att ta bort med skruvar från undersidan. 

Det är tungt att blanda betong så jag testade att köpa en betongvisp som jag satte på skruvdragaren och det funkade så superbra. Överlycklig för det 


Jag lägger ett lager betong och sedan armeringsnät eftersom plattorna är så stora.  Sedan på med ett till lager betong på det. Första gången väntade jag en timme innan jag la på den smorda gummimattan men det hade stelnar lite för mycket så nästa gång väntade jag en kvart och det blev mycket finare slätare resultat. Så nu är det bara fortsätta att göra två om dagen  så jag har ett gäng att lägga ut till våren.
Ska göra ett experiment med en och pensla den med svartpigmenterad olja och lägga ut över vintern. 

Nu har dom vilat i två veckor så nu fick dom komma ut. La några vid ingången till myshörnan. Det var svårare än jag trodde att få dem att ligga plant. Tur jag inte gav mig på att stenlägga hela uteplatsen :)



Nu är klockan åtta dags att äta, underbar kväll - igen !!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar