måndag 28 oktober 2013

Satt gipsväggar

I helgen har jag satt upp renoveringsgips på väggarna, hur smidigt som helst. Gipset är bara 6 mm tjockt och lätt att skära av. Det är papp på bägge sidorna så skär man på ena sidan och knäcker så
är det bara att skära av pappen på baksidan så är det klart. Lätt som en plätt. Gäller bara att mäta rätt.
Jag använde bredspackeln för att få en hyfsat rak linje.



 
Sen är det bara att skruva upp dom med gipsskruvar
 
 
När jag försökte riva ner den gamla strukturtapeten så satt hälften kvar på väggen, vilket är vanligt med dom gamla tapettyperna. Det gjorde att det blev väldigt ojämnt underlag och svårt att spackla jämnt, därför bestämde jag mig för att låta tapeten sitta kvar och bredspackla istället.
 
Vill man ha bort gammal strukturtapet ska man först måla för att spacklet ska fästa, annars suger tapeten fukten från spacklet. Sen ska man då bredspackla och slipa med sandpapper ett par gånger = väldigt ont i armar och axlar, plus att det tar väldigt lång tid eftersom det är mycket torktid emellan varje moment. Sen så är det svårt att som amatör få väggen helt jämn, minsta lilla syns genom tapeten, för att inte nämna om man ska måla, då är det helt omöjligt att få det snyggt. Så då måste man alltså sätta upp en cover all dessutom, ett moment till, som dessutom är löjligt dyrt !
 
När jag bredspacklat den första väggen upptäckte jag svartmögel under nästa vägg där en tapetbit satt löst. Så det blev till att riva ut hela rasket istället och sätta renoveringsgips.
 
Renoveringsgips, billigt snabbt och enkelt
Nu vet jag bättre till nästa gång :)
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar